• Aktualności

• Dzień zdrowego Żmichowiaka

• Dnia 13 czerwca b.r. w XV LO obchodziliśmy „Dzień zdrowego Żmichowiaka”.

Oprócz warsztatów, prelekcji i prezentacji na temat zdrowego odżywiania oraz korzyści z uprawiania sportu, został rozegrany mecz piłki siatkowej między uczniami a kadrą pracowników szkoły.

Nie zabrakło pozytywnych emocji!  Po zaciętej walce, mecz wygrali Uczniowie z wynikiem 2:1

• Żmichowska na Pogorii - relacja

• Z kubryku - czyli relacja Oliwi Czuchryty z pobytu na Pogorii

Leniwie płyną godziny ostatniej psiej wachty, opasłe i senne jak muchy i dziwna tkliwość osiada na zwiniętych żaglach, skraplając się w duszach uśpionej załogi. Wyglądam przez okno na spokojne morze i horyzont chyboczący się lekko w rytm oddechu. Oddech nas splata. Obserwuję jak wraz z moją klatką piersiową z wolna unosi się Jej dziób, jak łagodnie opada po przejściu największej z fal. Nie dziwię się wcale dawnemu marynarskiemu zwyczajowi nazywania żaglowców imionami ukochanych kobiet, tak bliski stał mi się przez ten tydzień Jej takielunek, Jej smukłe maszty i moja koja w dziobowym kubryku.

A przecież przed tygodniem tak byliśmy nieopierzeni, tak nieobyci, tak sobie obcy gdy w południowym słońcu stanęliśmy na kei Imperiańskiego portu niosąc w rękach skrzynie z prowiantem i kilka tobołów z dobytkiem mającym nam służyć za namiastkę domu, tak zbędnym od momentu gdy to Ona stała się naszym domem. Dzień później wypłynęliśmy, pozostawiając za sobą maleńką Imperię z jej bazyliką i praniem suszonym, południowym zwyczajem, między oknami.

Pierwszej wybranej liny nie w sposób ani zapamiętać, ani zapomnieć, pamięć rozpływa się w nagłym porywie dobrej, fizycznej pracy poprzecinanej komendami oficerów. Dwie wachty do żagli, pracujemy jeszcze powoli i niezręcznie, gejtawa myli się z gordingami a szot z fałem, knagi plączą się w rękach. Pogoria tnie morze gładko i szybko, miarowo kołysząc się z burty na burtę. Ziszcza się szaleńczy sen o morzu, płyniemy na Saint Tropez, a stamtąd do Cannes, a stamtąd — jak będzie wiało. W portach praktycznie nie cumujemy, stajemy na kotwicach na pół mili od brzegu, do miast dobijamy pontonami. Każde kolejne jest coraz większe, w każdym budynki mają coraz więcej kondygnacji. Poznaję smak słonej wody na skórze gdy w charakterze rozbitków kąpiemy się w zatoce wyspy św. Małgorzaty. Woda otula mnie i unosi, a ja daję się nieść, starając się tylko i wyłącznie czuć. Jeszcze chwila i kurs wyznaczy nam Sanremo i bezpieczny port w Genui. Północ na sterze mili państwo. Pora powrotu.

Coraz sprawniej idzie nam brasowanie, coraz szybciej zrzucamy i stawiamy żagle, nawet monotonnie wybijane szklanki brzmią raczej dumnie, dzieląc nieogarnioną przestrzeń czasu na półgodziny i czterogodzinne wachty. Uczymy się myśleć o krok do przodu i pomagać bez słowa, tłumnie wchodzimy na reje by klarować żagle, na próbę wystawiając własny strach. Minie trochę czasu nim na powrót przyzwyczaimy się do stabilnego gruntu pod nogami. Nim przestanie nas zrywać o czwartej nagła myśl o zmianie wachty. Być może — nie przyzwyczaimy się już nigdy, rozpaleni ogniem przedwiecznego marzenia o morzu, które dane nam było obudzić, a którego do końca nie spełnia się nigdy.

« mogę kopać tu dalej, few days, few days mogę kopać przez dni parę ale wracać chcę.... »

• Koncert z okazji 60 lat istnienia Towarzystwa Przyjaciół Warszawy z udziałem Żmichowska Śpiewa

• Przedstawicielki projektu Żmichowska Śpiewa uświetniły koncertem obchody rocznicy 60 lat istnienia Towarzystwa Przyjaciół Warszawy. Specjalnie przygotowany na tą okazję repertuar, był oczywiście związany z naszym pięknym miastem. Żmichowianki zachwyciły uczestników wydarzenia swoimi pięknymi głosami i dojrzałą interpretacją utworów przedwojennych oraz współczesnych. Brawo Julia i Ola.

• Wyniki castingu Żmichowska Śpiewa 7 i pół

• W castingu wzięło udział 28. uczestników. Serdecznie dziękujemy za wszystkie zgłoszenia. Po burzliwej dyskusji na kolejnej płycie pojawią się:

1. Pola Skorek

2. Michał Chmielewski (instrumentalista)

3. Anna Chustecka

4. Natalia Smaś

5. Lena Steciuk

6. Zofia Oyrzanowska

Etap pracy w studiu rozpoczniemy już w połowie czerwca. Na koncert promujący kolejną płytę Żmichowska Śpiewa zapraszamy w listopadzie. Dziękujemy Radzie Rodziców za zaufanie i finansowe wsparcie tego projektu!

Jednocześnie zapraszamy do zgłaszania się do profesor Ewy Drobek uczniów, którzy chcieliby pracować w sekcji tworzenia filmów promocyjnych oraz sekcji projektantów okładek i fotografów podczas koncertów i konferencji w tej edycji. Zgłoszenia do 15 czerwca!

• Pożegnanie

• Wyrazy współczucia z powodu odejścia Ukochanej Mamy dla koleżaniki Justyny Dudkiewicz.

Społeczność XV LO

• REKRUTACJA - INFORMACJA

Uwaga Kandydaci do klasy wstępnej 0W

Sprawdzian predyspozycji językowych odbędzie się dn. 6 czerwca b.r.  (wtorek) o godz.15:00 w budynku szkoły.

Na sprawdzian należy zgłosić się pół godziny przed rozpoczęciem z legitymacją (lub innym dokumentem potwierdzającym tożsamość)  i długopisem.

Uwaga Kandydaci do klas dwujęzycznych FL i FS

Sprawdzian kompetencji językowych odbędzie się dn. 6 czerwca b.r.  (wtorek) o godz.9:30 w budynku szkoły.

• Żmichowska Śpiewa na 54 sympozjum naukowym w Ustroniu

• Uczestnicy projektu Żmichowska Śpiewa spędzili piątek sobotę i niedzielę 12, 13 i 14 maja na 54. sympozjum naukowym w Ustroniu. Zaproszenie na to wydarzenie otrzymaliśmy od jednego z najwybitniejszych ekonomistów w Polsce, Profesora Jerzego Hausnera. Koncert młodzieży z naszej szkoły był niespodzianką dla uczestników sympozjum. Udaną niespodzianką. Poza występem mieliśmy okazję wysłuchać ciekawych prelekcji. Spotkać prezesów największych firm w Polsce. Zachwycić się wykładem mistrzowskim Profesora Adama Rotfelda na temat sytuacji w Ukrainie. Uczestniczyć w koncercie Pavlopavo oraz śpiewograniu. Znaleźliśmy też czas na spacer po Beskidach. Liczne kontakty nawiązane podczas sympozjum zaowocują już niedługo kolejnymi koncertami.

• Sukces w Konkursie Tłumaczeniowym Mot-à-mot!

• Z radością ogłaszamy sukces naszych uczennic w Konkursie Tłumaczeniowym Mot-à-mot! Alicja Klimska z 3L zajęła pierwsze miejsce, a Oliwia Żołek z 3S zdobyła wyróżnienie.

Gratulacje Dziewczyny, jesteśmy z Was bardzo dumni!

• Spływ Kajakowy ŻmichoKajaki - Krutynia 2023 WAŻNE!!!

• UWAGA!

Spotkanie organizacyjne dla wszystkich uczestników tegorocznego szkolnego spływu kajakowego ŻmichoKajaki - Krutynia 2023 odbędzie się 25 maja na przerwie o 13:40 w sali gimnastycznej na Ip. Spotkanie jest obowiązkowe.

• REKRUTACJA - INFORMACJA DOT. KLASY HUMANISTYCZNEJ OGÓLNODOSTĘPNEJ

• Szanowni Państwo,

Uprzejmie informujemy, że oddział 1A jest podzielony na 3 grupy rekrutacyjne z rozszerzeniami odpowiednio z : historii sztuki, języka łacińskiego i kultury antycznej, wiedzy o społeczeństwie. System jednak umożliwi Państwu jedynie logowanie się do oddziału 1A bez możliwości wyboru rozszerzenia. Dlatego na stronie szkoły w zakładce rekrutacja zamieściliśmy dla Państwa formularz, poprzez który możecie Państwo dokonać wyboru rozszerzenia i ustawić swoje preferencje rozszerzeń w kolejności od 1 do 3.

Prosimy o pobranie formularza i złożenie go razem z dokumentami (kopie świadectwa i wyników egzaminu ósmoklasisty).

DEKLARACJA_WYBORU_GRUPY_REKRUTACYJNEJ.pdf

• REKRUTACJA - INFORMACJA DOT. KLASY HUMANISTYCZNEJ DWUJĘZYCZNEJ

• Szanowni Państwo,

Uprzejmie informujemy, że ze względu na wymogi elektronicznego systemu rekrutacji oddział humanistyczny dwujęzyczny został oznaczony symbolem 1F/L. W klasie 1F/L proponujemy 3 możliwe rozszerzenia : historia sztuki, język łaciński i kultura antyczna, wiedza o społeczeństwie. System jednak umożliwi Państwu jedynie logowanie się do oddziału 1F/L bez możliwości wyboru trzeciego rozszerzenia. Dlatego na stronie szkoły w zakładce rekrutacja zamieściliśmy dla Państwa formularz, poprzez który możecie Państwo dokonać wyboru rozszerzenia i ustawić swoje preferencje rozszerzeń w kolejności od 1 do 3.

DEKLARACJA_WYBORU_GRUPY_REKRUTACYJNEJ.pdf

• Oswoić Stres, Uwolnić Potencjał

• Oswoić Stres, Uwolnić Potencjał to projekt skierowany do szkół średnich zwiększający świadomość w zakresie samoregulacji (radzenia sobie ze stresem) oraz umiejętności poznawczych takich jak uwaga, organizacja, ustalanie celów itp. Projekt będzie realizowany w klasach trzecich. Więcej informacji na stronie Stowarzyszenia Q Zmianom realizującego projekt: KLIKNIJ

• REKRUTACJA

• Informujemy, że wnioski można złożyć drogą elektroniczą (wykorzystując ePUAP), jak i osobiście. Jednakże interesantów w sprawie rekrutacji obsługujemy od poniedziałku do piątku między 10:00 - 15:30.

• Młodzież wspomina 8 maja 1945 r

• - niemiecka i polska młodzież wspólnie obchodziła rocznicę zakończenia II wojny światowej w Hanowerze. Było to uwieńczenie projektu pod hasłem "Odwaga Cywilna-jakie wartości popierasz?" W wymianie polsko-niemieckiej uczestniczyło 16 uczniów z Niemiec i 8 uczniów naszej szkoły z klasy 3B. Wymianę przygotowała p. prof.  Bożena Godley-Pakuła i p. prof.  Urszula Ratuszyńska.

Dzień Wyzwolenia

Uroczystość w Maschsee w Hanowerze: młodzież upamiętnia 8 maja 1945 r.

W Hanowerze młodzi Niemcy i Polacy uczcili rocznicę zakończenia wojny. Na cmentarzu honorowym w Maschsee uczniowie IGS Südstadt i szkoły św. Urszuli złożyli kwiaty z polskimi gośćmi z XV Liceum Ogólnokształcącego im. Narcyzy Żmichowskiej w Warszawie.

Simon Benne

08.05.2023, godz. 19:00

Hanower.  Jest cicho na cmentarzu honorowym na północnym brzegu Maschsee. Cicha, uroczysta muzyka unosi się nad grobami 386 zamordowanych nazistowskich robotników przymusowych, którzy tu spoczywają. Młodzi Niemcy i Polacy recytują wiersze pisarki Maschy Kaléko i poety Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, który zginął w Powstaniu Warszawskim w wieku zaledwie 23 lat. Potem kładą razem białe gerbery na znak pamięci.

Podczas wzruszającego wydarzenia 8 maja ponad 100 osób upamiętniło rocznicę zakończenia wojny w 1945 roku. "Ostatecznie zerwanie z cywilizacją przez narodowych socjalistów mogło zostać zakończone tylko środkami wojskowymi" - powiedział burmistrz Belit Onay. Wezwał do czujności wobec wszelkich form wykluczenia, mowy nienawiści i ekstremizmu. Rosyjska wojna agresji pokazała, jak kruchym konstruktem jest pokój: "Współczujemy ludziom z Ukrainy".

"Nasze serca są z narodem Ukrainy": Burmistrz Belit Onay podczas uroczystości.

© Źródło: Rainer Dröse

W okresie poprzedzającym wydarzenie 16 uczniów z IGS Südstadt i Szkoły św. Urszuli przyjechało do stolicy Polski – dokładnie 80 lat po powstaniu żydowskim w getcie warszawskim. Na zajęciach przygotowujących do wymiany zrekonstruowali także biografie około 50 osób, które zostały deportowane z Hanoweru do getta 31 marca 1942 r.

Wielkie współczucie: Ponad 100 osób zebrało się na cmentarzu honorowym.

Młodzi ludzie odwiedzają Warszawę

"Podróż była wzruszająca", mówi 18-letnia Helena, "wszyscy naprawdę chcieliśmy tam pojechać, aby poradzić sobie z tym mrocznym rozdziałem naszej historii".

Ostrzeżenie przed mową nienawiści i ekstremizmem: Burmistrz Onay przemawiał do młodych ludzi.

© Źródło: Rainer Dröse

"Młodzi ludzie są bardzo zainteresowani tematem, jest to część ich tożsamości jako Niemców", mówi nauczyciel historii Friedrich Huneke. Wraz z uczniami z XV Liceum Ogólnokształcącego w Warszawie młodzież z Hanoweru zorganizowała również obchody w Maschsee, podczas których wieńce złożyli m.in. przedstawiciele miasta, regionu i IG Metall.

Ciche upamiętnienie: Przedstawiciele miasta, regionu i różnych organizacji złożyli wieńce.

Znaki pamięci: Uczniowie złożyli białe kwiaty na cmentarzu.

© Źródło: Rainer Dröse

Burmistrz Onay pochwalił wspólny projekt młodzieżowy, który był współorganizowany przez Time Center for Civil Courage: "Bez poszanowania pamięci", powiedział, "utracimy przyszłość".

• Casting do Żmichowska Śpiewa 7 i pół!

• Jeśli jesteś zainteresowana/zainteresowany rozwojem. Chcesz szlifować swój talent wokalny lub grasz na instrumencie i chcesz się pochwalić swoimi umiejętnościami, zapraszamy Cię do udziału w castingu!

W tej edycji jest on otwarty dla uczniów Żmichowskiej!

Proponujemy: możliwość nagrania piosenki w profesjonalnym studiu nagrań, pod okiem najlepszych specjalistów w Polsce. Możliwość reprezentowania szkoły podczas ogólnopolskich konferencji, udział w koncertach w Warszawie oraz za granicą. Udział w audycjach radiowych na żywo w stacjach radiowych o zasięgu ogólnopolskim. Dołączenie do śpiewającej rodziny niezwykłych młodych ludzi, którzy się wspierają.

Wymagamy: pracowitości, dyspozycyjności, odporności na konstruktywną krytykę, otwartości i ciekawości w odkrywaniu nowych dróg muzycznych.

Co należy zrobić aby przystąpić do rywalizacji o jedno z 5 miejsc na płycie: wyślij wybraną piosenkę lub utwór instrumentalny w formacie MP3 na adres mailowy (edrobek_miki@wp.pl) do 15 maja 2023 roku.

Wszystkie nadesłane utwory zostaną poddane ocenie jury w trzy - osobowym składzie. Zwycięzców podamy na stronie szkoły oraz na fb szkolnym już 20 maja.

Zachęcamy do udziału w castingu!

• Rajd z okazji 100 urodzin Andrzeja Romockiego

• W sobotę 15.04 odbyła sie gra terenowa z okazji 100 urodzin Andrzeja Romockiego, porucznika Armii Krajowej odznaczonego orderem Virtuti Militari. Budynek naszej szkoły pełnił istotną rolę w życiu Andrzeja - znajdowała się w nim wówczas szkoła ziemi mazowieckiej, do której uczęszczał, podobnie jak m.in. Jan Rodowicz "Anoda" czy Tadeusz Zawadzki "Zośka". Stanowiska w naszej szkole bacznie pilnowały reprezentantki 2c, Róża Pürschel, Lena Steciuk i Miriam Bartnik, podczas gdy delegatki z 1c, Maria Białkowska, Wiktoria Młynarczyk i Maria de Virion przemierzały Warszawę, dzielnie broniąc dobrego imienia naszej placówki. Owocem ich pracy było wyróżnienie w konkursie.

• Zakończenie roku klas czwartych

• Wszystko co dobre kiedyś się kończy...

W piątek 28 kwietnia 2023r. pożegnaliśmy grupę maturzystów. Było odświętnie i wzruszająco. Wspomnienia, podziękowania i patrzenie z nadzieją w przyszłość.

Trzymamy kciuki za Wasze egzaminy maturalne. Nowy etap życia już na Was czeka. Dacie radę.